Karppaus on lyhyesti ruokavalio, jossa suuri osa kaloreista saadaan proteiineista ja rasvoista. Alakarppaajien eri koulukuntia yhdistää periaate, jossa ruokavaliosta saatavan hiilihydraatin osuus on pienempi kuin virallisten suositusten mukainen ohje.
Karppaajan kannattaa olla kuitenkin tarkkana laihduttaessaan, sillä vähähiilihydraattisen ruokavalion vakavammin otettavia haittapuolia on lisääntynyt tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin saanti. Olisikin hyvä tietää, minkälaista rasvaa suuhunsa laittaa. Esimerkiksi transrasva on kovetettua, tyydyttymätöntä rasvaa, jota on muun muassa rasvaisissa maitovalmisteissa, lihassa ja elintarvikkeissa, joissa käytetään kovetettua tai osittain kovetettua rasvaa.
Transrasvojen välttäminen on Suomessa suhteellisen helppoa, koska elintarviketeollisuudessamme käytetyt margariinin kovetusmenetelmistä ei synny transrasvoja. Tyydynyttynyttä rasvaa on sen sijaan vaikempaa välttää. Useissa tutkimuksissa on todettu, että tyydyttyneellä rasvalla on epäsuotuisia vaikutuksia aivoihin ja muistitoimintoihin. Tiedetään, että tyydyttynyt rasva lisää valtimoiden ahtautumista ja diabeteksen kehittymisen riskiä. Molemmat sairaudet ovat aivoillekin epäterveellisiä.
Karppaajan kannattaa välttää runsasrasvaista lihaa, erityisesti pekonia. Porsaan ja naudan tilalla tulisi olla mieluummin siipikarjan lihaa tai mereneläviä.
Ajankohtaiset terveys- ja hyvinvointiuutiset suoraan sähköpostiisi nyt kerran viikossa!
Lähde: Rasvatieto.fi
Lue lisää:
Kolesterolin lähteet ruokavaliossa


8










Tyydytetty rasva on terveydelle vaaraton. Täysin päinvastoin kuin mitä meille on kymmeniä vuosia kerrottu viranomaisten taholta. Kenen on vastuu ja kuka näistä viranomaisita ensimmäisenä uskaltaa myöntää virheen tapahtuneen?Kyseesä luento 500 lääkärille.
Kuunnelkaa myös mitä muuta sanotaan terveyseduista ja painonhallinnasta.
http://www.kostdoktorn.se/annu-en-professor-dags-att-satta-punkt
Kan det sägas tydligare?En minut in i föreläsningen:
”…Därmed måste man sätta punkt. Det finns inget samband mellan intag av mättat fett och hjärtkärlsjukdom.”
- Peter Nilsson,
Professor i kardiovaskulär forskning,
Januari 2010
VIELÄKÖ SELVEMMIN SE PITÄÄ SANOA?
Minuutti luennon alusta:
” TÄTEN TÄYTYY TODETA ETTÄ TYYDYTETYN RASVAN JA SYDÄN- JA VERISUONITAUTIEN VÄLILLÄ EI OLE MITÄÄN YHTEYTTÄ”.
- Peter Nilsson,
Professor i kardiovaskulär forskning,
Januari 2010
Aikaisempia mielipiteitä professoritasolla:
”Två generationer svenskar har fått fel kostrekommendationer och har jagat fett i onödan. Det är dags att se över kostråden och basera dem på modern vetenskap.”
Kaksi sukupolvea ruotsalaisia ovat saaneeet virheelliset ravintosuositukset ja vältelleet rasvaa tarpeettomasti. On aika tarkistaa ravintosuositukset ja muuttaa ne moderniin tieteeseen perustuviksi.
- Göran Berglund,
Professor i Internmedicin, Lund,
i DN december 2009
”Man har tjatat om lågfettskost i 30 år och så visar det sig vara helt fel! Det finns inget belagt samband mellan mättat fett och hjärtkärlsjukdom.”
Vähärasvaisesta ravinnosta on jankutettu 30 vuotta ja nyt väite näyttäytyykin täysin vääräksi! Tyydytetyn rasvan ja sydän ja verisuonitautien välillä ei ole mitään yhteyttä.
- Fredrik Nyström
Professor i Internmedicin, Linköping
i Corren, september 2009
”Vi har underskattat riskerna med kolhydrater och överskattat farligheten med fett.”
Olemme aliarvioinee hiilihydraatin vaarat ja yliarvioineet rasvan vaarat.
- Johan Frostegård,
Professor Medicin KI,
i Expressen januari 2010
Lisää turhasta rasvan pelosta
Liioiteltu rasvan ja kolestroolin pelko
Keskusteluartikkeli 2009-07-27
Luulo että tyydytetty rasva ravinnnossa on vaarallista koska se saa meidät lihomaan ja nostaa kolestroolin arvoa veressä on kiusannut ihmiskuntaa vähintään 1950-luvulta.
Tieto on väärä koska käytännöllisesti katson on mahdotonta vaikuttaa kolestrooliarvoihin ravinnolla., kirjoittaa ylilääkäri Christer Enkvist.
Viimeisen puolenvuoden aikana on julkaistu ainakin kaksi sensaatiomaista uutista jotka koskevat rasvaa ruokavaliossa, liikalihavuutta ja kolestrooliarvoja, ilman että ne olisi saatettu kansalaisten tietoon.
Kun päivittäin näemme uusia laihdutusmalleja lehdissä on edellä mainittu merkillistä.
Uutiset kaatavat nimittäin monet perinteisistä totuuksista.
Ensimmäinen käsittelee sitä että on erittäin vaikea löytää mitään tieteellistä todistetta sille että tyydytetty rasva on vaarallista ja toinen että kolestroli ei myöskään ole erityisen vaarallista sydämelle.
Muutama viikko sitten julkaisi Dagens Medicin artikkelin jossa painavat ja puolueettomat tutkijat olivat tarkistaneet Elintarvikelaitoksen valitsemat tieteelliset tutkimusraportit. Elintarvikelaitos oli valinnut raportit todistamaan tyydyttyneen rasvan vaarallisuuden ja ovat perustana laitoksen suositukselle välttää tyydyttynyttä rasvaa ruokavaliossa.
Elintarvikelaitos on monien vuosie najan väittänyt että löytyy ” tuhansia ” tieteellisiä tutkimuksia jotka tukevat suositusta.
Pitkän painostuksen jälkeen julkaisi laitos lopulta 72 tutkimusta jotka jätettiin tarkastettavaksi.
Tulos on pelottava. Yksi huomattavimmista löydöistä on että vain kahden (2) tutkimuksen voidaan hyvällä tahdolla sanoa tukevan laitoksen väitettä rasvan vaarallisuudesta. 16 tutkimusta käsitteli rasvaa mutta eivät tukeneet millään tavalla laitoksen väitettä. Kolme tutkimuksista antoi päinvastaisen tuloksen laitoksen väitöksesetä rasvan vaarallisuudesta ja 11 tutkimusraporttia eivät edes käsitelleet tyydyttynyttä rasvaa.
Tutkijoiden johtopäätös joka julkaistiin Dagens Medicinissä oli se että tyydyttyneen rasvan vaarallisuudelle ei löydy mitään selviä todisteita. Tämä on sensaatiomainen uutinen Ihmisethän elävät rasvanpelossa.
Yhden vaarallisimmista tekijöistä tyydyttyneen rasvan yhteydessä on kymmenien vuosien ajan väitetty olevan sen että se korottaa kolestrolin tasoa veressä.
Tämä on väärä tieto koska käytännössä on madotonta vaikuttaa kolestrolin tasoon ravinnolla. Vanha uskomus että kolestroli on vaarallista sydämelle on kaikille tuttu. Siksi seuraava toinen uutisista on vielä sensaatiomaisempi.
Amerikkalaisessa tieteellisessä julkaisussa, American Heart Journal, julkaistiin muutama kuukausi sitten artikkeli jossa näytetään että potilailla jotka olivat saaneet sydänhalvauksen ei ollut korkeat kolestroliarvot vaan pikemminkin matalat. Tutkimus koski 137000 potilasta, joilla oli diagnoosi sydänhalvaus, 500 sairaalassa USA:ssa ja totesi että heillä oli alhaisemmat kolestroliarvo kuin keskiverto amerikkalaisella.
Yllämainittuun kaatuu väite kolestrolin varallisuudesta sydämelle.
Jo aikaisemmin tiedetään yli kolmekymmentä ravintotutkimusta jotka näyttää että infarktipotilaat eivät ole syöneet enempää tyydyttynyttä rasvaa tai kolestroolia kuin muutkaan ja kymmenkunta tutkimusta näyttää että strokepotilaat ovat syöneet vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin muut.
Tätä taustaa vasten nykyisen sairaanhoidon kolestroolimittaukset ja kolestrrolin hoito kalliilla lääkkeillä kaikkea muuta kuin tarkoituksen mukaista.
Lääketeollisuudelle tämä tutkimus on katastrofi ja sen hiljentäminen elintärkeää.
.Ainoastaan toiseksi suurin kolestrolia alentavaa lääkettä myytiin 6 miljardilla dollarilla yhden vuoden aikana 2000-luvun alussa.
Se että tiedotusvälineet ja ja tieteelliset raportoija eivät välitä kansalaisille yllämainittuja uutisia siitä että rasvan vaarallisuudesta ei löydy todisteita ja että kolestroli on vaaraton on käsittämätöntä.
Christer Enkvist
Ylilääkäri.
alkuperäisteksti: http://lchf3356.blogit.fi/tyydytetn-rasvan-turha-pelko/
Ei joku iltapäivälehti ole lähelläkään oikea paikka lukea yhtään mitään terveyteen ja todelliseen hyvinvointiin liittyvää. Ne haluaa vetäviä otsikoita, niille on aivan sama, onko juttujen faktat kohdallaan tai millaisen mielikuvan ne jostain ruokavaliosuuntauksesta tai elämäntavasta lukijoilleen antavat.
Lukekaa suomalaisten hyvinvointiasiantuntijoiden blogeja, älkääkä isojen mediatalojen sivuja, joiden toimintatapoja ohjaa vain raha. Keltainen lehdistö on kai saanut nimensäkin siitä, että koko touhussa joka kirjain haiskahtaa kusetukselta..
Tukoksissa ei ole rasvaa vaan kalkkia.
Ihmiskeho tuottaa itse vain tyydyttynyttä rasvaa. Syökää voita pelotta, se pitää hormonituotannonkin hyvänä.
1) Aivoista on 78 % vettä, 10 % rasvoja, 8 % proteiinia, 2 % liukoisia orgaanisia aineita, 1 % hiilihydraatteja ja 1 % suoloja. Ja aivojen yksinomainen energianlähde on elimistön tärkein SOKERI, glukoosi.
2) Lisäksi, väitätkö oikeasti, että tyydyttyneet rasvat eivät aiheuta verisuonten tukkeutumista ja diabeteksen lisääntynyttä riskiä?
1) Aivot kyllä käyttävät glukoosia energianlähteenä. Maksa pystyy valmistamaan tämän tarvittavan määrän glukoosia, sitä glukoosia ei tarvitse syödä sellaisenaan. Tämähän on ihan perustietoa, lapsikin tuon tietää.
2) En tiedä tuosta Vieras5860:sta, minä kuitenkin uskallan väittää näin! Eli, tyydyttyneet rasvat EIVÄT aiheuta SV-tauteja saati diabetestä! Yksikään tutkimus ei ole pystynyt OIKEASTI osoittamaan tyydyttyneen rasvan yhteyttä SV-tauteihin, tämä on FAKTA! Diabeteksessä, eli sokeritaudissa on kyse insuliinin tuotannon häiriöstä. Insuliinia tarvitaan kun verensokeri nousee. Nopeasti imeytyvien hiilihydraattien nauttiminen nostaa insuliinin eritystä ja kuormittaa näin haimaa. Kun tämä insuliini heittelee riittävän pitkään ja jyrkästi ylös sekä alas sanoo haima sopimuksen irti ja seurauksena on diabetes. Tällä ei ole mitään tekemistä tyydyttyneen rasvan kanssa! Meidän ei pitäisi syödä mitään minkä GI-arvo on yli 50 (GI = glykeeminen indeksi). Arvaappa huvikses onko esimerkiksi täysjyväleivän GI yli 50? Niinpä!
Lisäksi, väitätkö oikeasti, että tyydyttyneet rasvat eivät aiheuta verisuonten tukkeutumista ja diabeteksen lisääntynyttä riskiä?
Ei oo ihme että ihmiset ovat sairaita kun ne sokeasti seuraavat nykypäivän ravintosuostumuksia!!!!!!!!!!